Tek Fazlı (Monofaze) Motorun Sağlamlık Kontrolü

Tek Fazlı (Monofaze) Motorun Sağlamlık Kontrolü

Tek fazlı (monofaze) motorun sağlamlık kontrolü yapmak için öncelikle multi metreye ihtiyaç vardır. Ölçü aletini omaj konumuna almamız gerekmektedir. Sargılardan 4 kablo çıkan motorda mevcuttur 3 kablo çıkan motorda mevcuttur. Şimdi ben sizlere 4 kablolu ölçümden bahsedeceğim. Yapmamız gereken işlemler şimdi motor bağlantılarını sökmemizdir. Sökmeden önce fotoğraf çekerseniz yada kabloları numaralandırırsanız bağlantı aşamasında zorlanmazsınız.

Tek Fazlı Motor

Monofaze motor sağlamlık kontrolü

Normal şartlarda motor sargılarından klemense gelen kablolarda ince olan iki ucumuz yardımcı sargı kalın olan iki ucumuz ana sargı olması gerekmektedir. Ama yine de ölçerek doğrulamak gerekmektedir. Öncelikle kalın olan iki sargımızı multimetre probları ile ölçelim.

Motor kw tına göre sarımdaki omaj değeri değişir. Şu an ölçümde biz misal 21.4 omaj görüyoruz. Buda bizim sargımızda her hangi bir sorun olmadığı anlamına geliyor. Şimdi ölçü aletinin probu ana sargı ucunda probun diğer ucunu ise motor gövdesine temas ettiriyoruz. Yani gövdeye karşı kaçak olup olmadığını kontrol edeceğiz. Bu şekilde ölçümde ölçü aletimizde bir değer görmüyorsak. Ana sargı ile gövde arasında kısa devre olmadığı anlamına gelmektedir.

Eğer bu ölçümde ölçü aletinde bir değer görseydik ana sargı ile gövde arasında kısa devre olacak ve sargımız yanık olacaktır. Emin olmak için bu sefer prob ucunu diğer ana sargı ucuna temas edelim ve gövde ile tekrar bir ölçüm alalım. Yine her hangi bir değer görmüyorsak ana sargı ile gövde arasında kısa devre olmadığı anlamına gelecektir.

Yardımcı sargı ölçümü

Şimdi ölçü aletimizin problarını yardımcı sargı olan ince kablolara temas ettirelim. Bu ölçümde ana sargıdan daha fazla omaj görmemiz gerekmektedir. Nedeni ise yardımcı sargı ince telli çok spirli ana sargı kalın telli az spirli olmasındandır.

Eğer ince kablolarda ana sargıda ölçtüğümüz değerden yüksek bir omaj çıkarsa sargı sağlamdır. Fakat bu ölçümde her hangi bir omaj görmeyip kilo ohm gibi bir değer görülüyorsa motor sargılarında kopukluk olduğu anlaşılmaktadır, motorumuzun yanık olduğu ölçülmüş olur.

Ölçülen değerlerde omaj düzgün ise ölçü aleti probunun bir ucunu yardımcı sargı ucuna probun diğer ucunu gövdeye temas edelim. Bu ölçümde değer görmez isek. Yardımcı sargı ile gövde arasında kaçak yani kısa devre olmadığı anlaşılmaktadır. Fakat bir değer görülür ise yardımcı sargı ile gövde arasında kısa devre yani kaçak olduğu görülür ve motorumuz yanık olduğu anlaşılır.

Değer görmediğimiz zaman yardımcı sargının diğer ucu ile motor gövde arasını ölçeriz. Burada da az önce anlattığım gibi bir sorun görmez isek motor sağlam anlamına gelir.

Monofaze motor ölçümünde motor ölçüldükten sonra mutlaka daimi kondansatörü de ölçmemiz gerekmektedir. 

Yazar Hakkında

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir